Vi tar påskeferie fra fredag, og er tilbake tirsdag 22. april. Vi ønsker med dette en riktig god påske!

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
+47 62 82 88 28 | marked@norskebacker.no |
Jentespillere fra KIL Fotball.

KIL Fotball og samfunnsansvar: Fremtidens stjerner 

I Norge i dag er det hele 23 228 fotballag, hvorav bare 30% er kvinner og jenter. For å fremme kvinnefotballen, i tillegg til å redusere egenandelen i barne- og ungdomsfotballen, har Norske Backer økt satsingen i sponsorsamarbeidet med KIL Fotball som en del av sitt samfunnsansvar. 

– Vi synes det er viktig at også kvinnene blir satset på, på lik linje som herrene, sier bærekraftsleder og markedskoordinator Oda Beate Lerheim. – Slik situasjonen er nå, er det dessverre sånn at herrer lettere kan leve av sporten, noe vi synes ikke er riktig. Dette bør være likt for begge kjønn. 

– Sponsorer er kjempeviktig for oss for å få dette til å gå rundt økonomisk, forteller Morten Aasvangen, daglig leder i KIL Fotball. – Det er avgjørende for å holde egenandelen til spillerne så lav som mulig, og for å kunne holde tilbudet vi har i dag. 

– Vi i Norske Backer svært opptatt av å støtte lokalsamfunnet og bidra til positiv utvikling. Kvinner og barn/ungdom representerer fremtiden, og ved å investere i deres fotballaktiviteter, håper vi å gi dem muligheten til å utvikle seg både på og utenfor banen. Vi tror på at idretten kan være en kraftig drivkraft for å bygge selvtillit, lagånd og sunne vaner, noe som er verdier vi verdsetter høyt, forteller Stian Gundersen, salgs- og markedssjef i Norske Backer. 

Hva bidrar sponsing til? 

For å sikre inkludering, er det viktig at alle barn og ungdom har mulighet til å delta i en organisert idrett, uansett hva deres bakgrunn er. For at dette skal være mulig, er det nødvendig å fjerne de økonomiske barrierene som ligger i veien, og samtidig fremme et inkluderende miljø. Dette er en viktig del av hvorfor Norske Backer velger å sponse KIL Fotball. 

– Vi er opptatt av at egenandelen for å delta i idrett er lav, slik at flest mulig får muligheten til å være med om de vil, uten at økonomi skal sette en stopper for dette, sier Lerheim. 

En utfordring norske fotballklubber opplever, er at ungdom, og da spesielt jenter, slutter med organisert idrett når de blir eldre. Dette kan skyldes endrede interesser, manglende motivasjon eller støtte. Dette er noe også KIL Fotball merker. 

– Vi ser jo at frafallet på jentesida er større enn på guttesida når vi kommer litt oppover i alder, forklarer Aasvangen. Klubben starter nå et eget prosjekt for å se hva vi kan gjøre for å beholde jentene lenger.  

– Vi spiller fotball fordi det er gøy, sier jentene samstemt. – Kamper er gøyest!

Det er ingen andre lag som er på kvinnelaget sitt nivå i distriktet, noe som gjør at laget må reise langt for å spille kamper. 

– For A-laget kvinner er det viktig med spons fordi det er en del reising og slike ting, som utgjør store kostnader for klubben, forklarer Aasvangen. – A-lagssatsingen skal være selvfinansierende, og ikke spise av satsingen for barn og ungdom. 

Viktigheten av å sponse kvinnene 

– Unge jenter som har et talent skal ha et tilbud i distriktet her på toppnivå, på lik linje med gutta, konstaterer Morten Aasvangen. For Norske Backer er det viktig at sponsormidlene blir jevnt fordelt, og gjerne at det også skal jevne ut forskjellene. 

– Vi har derfor valgt å øke sponsormidlene vi gir til KIL Fotball, fordi vi mener det er viktig at også kvinnene blir satset på og får gode muligheter til videre utvikling, sier Lerheim. 

Aasvangen forklarer at litt av ambisjonen for A-lag kvinner, er at spillerne først og fremst skal rykke et hakk opp. 

– Vi ønsker å være en utviklingsarena for spillere, og har veldig lyst å hjelpe med å levere dem høyere opp i systemet. De siste årene har vi sendt videre 4 spillere til høyere nivå, forteller han stolt. 

For å bidra til likestilling og økt deltakelse blant kvinner i fotball, men sport generelt, er det viktig at også kvinneklubbene får spons og støtte. 

– Vi kan sikre at det er tilbud for kvinner også på toppnivå, og ikke bare på herresiden, sier Aasvangen, og fortsetter, – Vi er ikke nødvendigvis veldig opptatt av at vi bare skal skape toppspillere, men det skal være en mulighet for det for de som vil det. Dette er noe Norske Backer er veldig enige i. 

– Muligheten skal være til stede for de som ønsker å gå denne vegen, og vi mener dette skal være like gjeldende for kvinner som menn, og noe som kan vise og motivere de yngre til å se at det faktisk er mulig å satse stort på fotball om de ønsker, sier Lerheim. 

– Det er verdt å nevne at Norske Backer, som en del av Backer Elements og eid av NIBE Industrier, alltid har hatt fokus på bærekraftig utvikling, samfunnsansvar og innovasjon. Ved å støtte kvinner og barne-/ungdomsfotballen, viser vi vårt engasjement for likestilling og inkluderende vekst. Dette sponsorsamarbeidet symboliserer vårt ønske om å bidra til et bedre samfunn og fremtid. Vår støtte til KIL er et konkret uttrykk for disse verdiene, forteller Gundersen. 

Hva mener spillerne? 

Amalie Garsjø Brunes, Frida Grønhella og Maria Holtet er alle samstemte om at de kommer fra idrettsglade familier, noe som har smittet over på kvinnene. 

– Pappa har spilt masse fotball og tok meg med på treninger, noe som har gjort at jeg ble inspirert til å spille selv, forklarer Holtet. 

– Vi har begge vokst opp med søsken som spiller fotball, og har vært med å sett mange kamper, utfyller Garsjø Brunes og Grønhella. 

De fire blide spillerne stiller gjerne opp og forteller hva det betyr for dem å ha muligheten til å spille fotball på toppnivå. 

Samtale med spiller for å ta samfunnsansvar

– Det betyr veldig mye. Det starta som en hobby, men det har jo blitt en livsstil da, som man kan være så heldig å gjøre hver eneste dag, forteller Garsjø Brunes. 

– Det er jo grunnen til at vi er her i Kongsvinger da, alle vi er nåværende eller kommende NTG-studenter som er plukket ut for å spille på det nivået vi er, forklarer Kristine Skrutvold Skjæret. De er alle enige om at det er en sosial arena hvor man møter folk som kommer fra forskjellige plasser, og at man blir en sammensveiset gjeng som spiller sammen. 

– Vi møtes her fordi man er god nok og får spille sammen med så mange gode spillere, utdyper Garsjø Brunes. 

Kvinnene merker også at det er en forskjell mellom kvinner og menn i fotballen, og hvilke barrierer kvinnene har. 

– Man kommer ikke ut av det spørsmålet uten å sette fokuset på hvordan herrene blir fokusert på. Kvinnefotball blir ofte sett på som noe helt annet som ikke skal prioriteres, verken i Norge eller ellers. Man er helt avhengige av at man blir satset på på samme måte som gutta, forteller Skrutvold Skjæret. 

– Derfor er det viktig med sånne som Norske Backer, som er villige til å satse på oss også. Det gir motivasjon å bli sett, utdyper Garsjø Brunes. Kvinnene håper at det kan skape mer interesse utenfra også, fra folk som ser dem også og som vil at jentefotballen skal opp og frem. 

– Dette er vi i Norske Backer veldig med på, vi synes det er viktig å anerkjenne kvinnefotball på lik linje med herrene. Vi må satse på kvinnene for at de skal ha mulighet, men også motivasjon og ambisjon, til å nå langt, sier Lerheim. 

Ambisjonene og drømmene 

– Det har alltid vært et mål å jobbe mot å bli så god som mulig. Gikk jo NTG, og det har jo vært en drøm lenge, forteller Grønhella. 

– Også er det gøy å spille fotball da. Så tenker jeg at jeg fortsetter så lenge det er gøy, og ser hvor langt jeg kommer. Kvinnene fra A-laget har forskjellige mål og ambisjoner – noen med klare og store drømmer, og andre med litt mindre konkrete mål. Men en ting er alle de fire spillerne helt enig i, og det er at det først og fremst er viktig å gjøre det så godt som mulig for KIL og være en god og viktig spiller for laget. Videre er de også samstemte om at det hadde vært gøy å få spille i toppserien, og spesielt kult å få spille i utlandet. 

Ikke alle kvinnene hadde konkrete lag som sto som ønskedestinasjon, men de alle var enige om at å komme på topplag og serier i Norge eller i utlandet hadde vært det store. 

– For min del er det Rosenborg, sier Garsjø Brunes. 

– Drøm i det fjerne om å spille for Barcelona, det hadde jo vært det aller største, følger Holtet opp. 

– Kanskje ikke noe spesifikt lag eller land, men det er noen ulike lag i Europa som melder seg på Champions League – så kanskje Champions League da, forteller Grønhella. 

Det er tydelig at kvinnene har store drømmer de jobber mot. For at disse drømmene skal være oppnåelige, er de avhengige av at de blir satset på – både av enkeltindivider og av bedrifter som vil sponse eller bidra på andre måter. 

– Vi ønsker å bidra til at disse jentene når de store drømmene sine, eller iallfall hjelpe dem på veien, og derfor har vi valgt å sponse KIL Fotball, avslutter Lerheim. 

Vi oppfordrer alle til å møte opp til seriestart 12. april klokken 14:00 mot Sandefjord her på Gjemselund!