I ukene 28-31 har vi stengt grunnet sommerferieavvikling. Ønsker dere en riktig god sommer!

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
+47 62 82 88 28 | marked@norskebacker.no |

Varmeelementet som fikk Gastromat tilbake i hyllene

Hele Norges favorittkrydder ble borte. Da Gastromat-maskinen havarerte, var det varmeelementene fra Norske Backer i Moss som fikk de kjente krydderboksene tilbake i hyllene.

«Krise». «Panikk». «Går på veggene». Det nærmet seg katastrofe i de tusen hjem da Gastromat-maskinen røk. I hvert fall etter reaksjonene i sosiale medier å dømme.

– Dette er en maskin som trenger kjærlighet og omsorg. Du må lære deg å kjenne den, sa Gastromat-sjef Rune Høydahl etter katastrofeåret 2019.

Sto i ti måneder

Da stoppet nemlig produksjonsmaskinen på den lille fabrikken på Galleberg i Vestfold. Før den tid var den grønne krydderboksen med en matglad munk et anonymt innslag i butikkene. Mange brukte Gastromat, men ingen gjorde noe stort nummer av det.

Så stoppet produksjonsmaskinen og ble stående i ti måneder. Butikkene gikk tomme, og de som fremdeles hadde Gastromat, ville selge boksen sin for tusenvis av kroner.

Løsningen kom fra Moss. – Maskinen hadde brent, og de visste ikke hvor de skulle få tak i nye elementer, forteller Roger Hammoda. Han er salgsingeniør for Norske Backer i Moss. Norske Backer skreddersyr varmeelementer for alt fra olje- og gassindustrien til en liten krydderprodusent i Vestfold.

Norske Backer i Moss skaffet elementene som skulle til for å redde Gastromat-produksjonen.

Varme og tørking

– Vi har 70 fabrikker rundt i hele verden. Jeg fant ut at vi har et firma i USA som kunne levere slike varmeelementer som de trengte, forteller Hammoda.

For at råvarene i Gastromat skal bli til krydder, trengs det nemlig tørking. Det oppdaget de mange som prøvde å lage sin egen krydderblanding. – Ingrediensene er enkle, men så er det blandingsforholdene og den spesielle maskinen vår. Det er den som gjør det hele, med oppvarming og tørking, sier Rune Høydahl.

Purre og hvitløk

Purre og hvitløk er nemlig ferske, lokale råvarer som moses og tørkes på fabrikken. Så blandes de med salt, glutamat, gjærekstrakt og matfett.

Blant råvarene er lokal purre og hvitløk. Derfor må det mye varme til for å lage tørt krydder.

– Varmeelementene bruker de til å tørke krydderet i en trommel. Da oppstår det veldig mye fuktighet. Derfor må de bruke varmeelementer som tåler fukt. Det gjør silikonelementene våre, forklarer Roger Hammoda.

– Trommelen går rundt og rundt. Så setter de varme på utsiden, og så går fukten ut, sier Hammoda. Han sier aldri nei til en jobb. Ikke før han har sjekket om den er mulig å få til. Etter Gastromat-reparasjonen har han solgt flere slike silikonelementer, men nå får han dem fra en europeisk Backer-fabrikk.

Slik ser det ut, silikonelementet som Roger Hammoda leverte til Gastromat-maskinen.

– Gastromat har også snakket om å bygge ut. Da trenger de nye elementer, og det er ingen andre som kan levere dem, sier Hammoda.

Vekst etterpå

Gastromat-sjef Høydahl konstaterer at selv om 2019 ble et elendig år, så har det gått svært bra etterpå.

– Det er enkelte ting som bare har vært i hyllene, og du tenker egentlig ikke over det. Så blir det plutselig borte, og da blir det ramaskrik. Selv om det var tragisk i 2019, så ble det i hvert fall mye blest for Gastromat, sier han. Og salget, det er mer enn doblet sammenlignet med årene før maskinen røk.

Rune Høydahl og Gastromat har mer enn doblet salget sammenlignet med årene før maskinen røk.

– Det var TV 2 som virkelig plukket opp det som skjedde. Det var masse på TV 2 om hvordan fabrikken skulle komme i gang igjen. Fantastisk markedsføring, sier han. – Det eneste er at på nyhetene sa de at Gastromat hadde fått tak i amerikanske elementer. Vi ble ikke nevnt, men det var altså vi som leverte dem, sier Roger Hammoda.

Mange satt hjemme

Når først så galt skulle være, kunne ikke tidspunktet vært bedre:

– Under pandemien var det mange som satt hjemme. De brukte sosiale medier, og de var hjemme og lagde mat, sier Høydahl.

Selv tok han over som daglig leder for Gastromat etter kriseåret, i 2020. – Da trodde jeg at dette var noe som gamle damer hadde i suppa. Det var ikke før etterpå at jeg fant ut at Gastromat er populært blant ungdom på ostesmørbrød og av småbarn som digger det til hele spekteret av mat. Det kan brukes av alt, ifølge Rune Høydahl.

I hvert fall så lenge maskinen virker og råvarene blir tørket.